خانه / تاریخ موسیقی / از مو تا ماه

از مو تا ماه

در متن یادداشت علی‌اکبر شکارچی آمده است:
کمانچه‌نوازی قبل از انقلاب در سه حوزه تقسیم‌بندی می‌شود:
الف: موسیقی نواحی در لرستان با کمانچه‌نوازی علی‌رضا حسین‌خانی، همت‌علی سالم، پیرولی و قوچعلی راج. در مازندران با کمانچه‌نوازی قدراُتولی(کتولی)، خراسان ولی رحیمی و خلیل یوسفی کرمانچی و در شهرکرد طوقانیان همه این استادان هیچ‌گاه شیوه و عرصه کمانچه‌نوازی را رها نکردند. به جرئت می‌توان گفت کمانچه نوای شهری مدیون هنر آنان است.
ب: در کمانچه‌نوازی خارج از مرزهای ایران بیش از همه هابیل علی‌اف به عنوان کمانچه‌نوازی افسانه‌ای نیاز شنیداری ما ایرانیان را تامین می‌کرد.
پ: در حوزه‌ی موسیقی دستگاهی باید بگویم کمانچه‌نوازی موسیقی دستگاهی به مویی بسته بود. استاد علی‌اصغر بهاری که نامش و یادش همیشه جاودان بماند تنها کسی بود که از میان هجوم ویلن‌نوازی در سراسر ایران سربرآورد و نگذاشت شیوه و صدای کمانچه‌نوازی که به مویی بسته بود، بریده شود.
از شاگردان برآمده از شیوه و مکتب او می‌توان محمد مقدسی، داوود گنجه‌ای، درویش رضا منظمی، مهدی آذرسینا و هادی منتظری را به نیکی و شایستگی نام برد.
در یکی از روزهای سال ۱۳۵۸ در کانون چاووش برای اولین بار صدای کمانچه‌نوازی کیهان کلهر را برای لحظاتی شنیدم. اصلا یادم نمی‌آید چه می‌نواخت. فقط یادم می‌آید با جسارت و دلیری می‌نواخت. از آن پس دیگر هیچ‌گاه او را ندیدم و هیچ صدایی از ایشان از آن طرف مرزها به داخل کشور عبور نکرد و اگر هم آمد، در هجوم هولناک تحریم و ساز و موسیقی به ویژه کمانچه‌نوازی از ترس موسیقی ستیزان، در سینه و یادها پنهان ماند و پخش نشد.
یک روز در چاووش زنده‌یاد محمدرضا لطفی با تحسین و حیرت به من گفت:«اردشیر کامکار برادر خانمم از موقعی که نوار خلق لُر و کمانچه‌نوازی تو را شنیده، تمام پوزسیون‌های آن‌را مثل شصت‌تیر زیبا از خودت هم بهتر می‌نوازد.»
این نابغه دوران(اردشیر کامکار) برخاسته از موسیقی سیدعلی‌اصغر کردستانی، حسن زیرک و از همه مهم‌تر پدر گرامی و زنده‌یادش حسن کامکار به تهران آمده بود. بی‌هیچ اغراقی در هر اثر هنری که منتشر می‌شد، حضور درخشان کامکارها، به‌خصوص کمانچه‌نوازی اردشیر در بالاترین تکنیک اجرا، آن اثر را به تاریخ سرفراز موسیقی ایران پیوند می‌زدند و آن اثر از آثار ماندگار موسیقی ایران می‌شد.
در هم‌نوازی پشنگ، ارژنگ و اردشیر کامکار در آلبوم با یاد صبا، اردشیر تکنیک و توانی از کمانچه‌نوازی به نمایش گذاشت که به راستی هم تصورنشدنی و هم رویایی دست نیافتنی برای کمانچه‌نوازان بود. اردشیر در عرصه‌ی کمانچه‌نوازی چنان تاثیری در آموزش و نوازندگی کمانچه گذاشت که به جرئت می‌توان گفت ماه تابناکی بود که بر تارک سپید کمانچه‌نوازی ایران خوش درخشید. نمونه‌های موجود گواه آنست که از آن زمان به بعد قطعه‌های گوناگونی از سنتی‌ترین تا مُدرن‌ترین حالتش، با ساز کمانچه در جامعه اجرا و فراگیر شد.
به بیان دیگر تکنیکی عمودی در پوزسیون‌های گوناگون برای نمایش و بیان اندیشه جدید توسط ایشان و شاگردان با استعداد او که هر کدام یکی از نوابغ دوران خود هستند. کمانچه‌نوازی دوران جدید را با قدرت و تسلط و بی‌چون و چرا گسترش و تحکیم بخشید.
به موازات این تحول خجسته و کمانچه‌نوازی، پدیده و نابغه‌ای دیگر مجنون و شیدا، مست و هشیار بر فراز کمانچه‌نوازی ایران درخشید؛ کمانچه‌نوازی که کیهان در کیهان آسمانی، ماه عالم‌تاب شد. کیهان کلهر این دُردانه دوران، ساز و نوایش با ساز و نوای کمانچه‌نوازان دوران قاجار؛ حسین‌خان اسماعیل‌زاده، باقرخان، حسین یاحقی، صبا، بهاری، گنجه‌ای، مقدسی، منظمی، آذرسینا، هادی منتظری و اردشیر کامکار در هم آمیخته شده و دگرگونی و نوزایی دیگری را رقم زد. این دگرگونی که آمد نه تنها کمانچه‌نوازی را از سلطه سازهایی مثل ویلن، تار، سه‌تار و سنتور با سرفرازی به در آورد، بلکه به سخنوری بدل شد که با دلیری داد خود را از عقب‌ماندگی دوران کمانچه نوازی و داد خود را از عقب‌ماندگی سرزمینش کرمانشاه و ایران بستاند.
از برکت خوش‌نوازی این دو فرزند خلف دوران کمانچه‌نوازی ایران، هجوم و اشتیاق آموختن کمانچه به حدی شده است که در طول تاریخ موسیقی ایران، چنین شوق گسترده‌ای برای یادگیری کمانچه‌نوازی نمی‌توان یافت.
ای مردم تصور نکنید چنین رویدادی به سهولت حاصل شده است؛ ما از ممنوعیت حمل کمانچه تا گرفتن و شکستن ساز و نغمه‌های درون کاست و آلبوم‌ها تا هجوم موسیقی ستیزی گسترده علیه موسیقی به این‌جا رسیده‌ایم. گمان نکنید کیهان کلهر بر تختی از ناز و نعمت خارج از کشور به این مقام سرفرازی رسیده است. اطمینان دارم سیروسلوکی همراه با نداری و صبوری و هم‌دلی پیوسته و جدایی‌ناپذیر با کمانچه بر این تاج و تخت نشسته است.
آن‌چه که من از ساز او درمی‌یابم، عصیانی است بر آن‌چه که بر او گذشته است.
پاساژهای تند و سریع و گاه مبالغه‌آمیز، آرشه‌های «ترمولو» و پرسش‌های گوناگون و بکار گرفتن تکنیک سه‌تار نوازی با ناخن به جای آرشه را شاید بسیاری از کمانچه‌نوازان نپسندند ولی من آن‌ها را تلاشی جسورانه و پر امید برای یافتن راهی جهت عبور از هر دیوار و موانعی که بر سر راه عشق، مهر و صلح و دوستی و بهتر زیستن قد کشیده است، می‌دانم.
کمانچه نوازان عزیز، تصور نکنید کلهر و کامکار با دستانی و اندیشه‌ای تهی و بی‌بنیاد به این مقام رسیده‌اند. اطمینان داشته باشید که آنان از آموختن موسیقی دستگاهی و موسیقی قومی خود و اقوام دیگر از سالیان بسیار دور چنان خود را پرورده‌اند که هر گاه دست به ساز ببرند، به سهولت برای شادمانی شما چنان نغمه‌ای شوق پرور و خیال‌انگیز می‌آفرینند که تحسین و حیرت همگان را بر می‌انگیزانند.
می‌خواهم این را بگویم که قبل از این‌که آثار آنان را تقید و کپی می‌کنید، از پروراندن بنیادی خود غافل نمانید. به گفته هگل: «نوآوری راستین تربیت راستین می‌خواهد.»
راه تربیت راستین شما از آموزش موسیقی دستگاهی و موسیقی نواحی ایران عبور خواهد کرد.
دلم می‌خواست این نوشته در زادروز این دوستان هنرمندان عزیز منتشر شود. ولی بسته شدن اینترنت مرا به کلی از شوق انداخت. و امشب ادامه آن‌را به یادگار نوشتم.
زمانه به یکسان ندارد درنگ / گهی شهد نوش است و گاهی شرنگ
خدای را سپاس که افزون بر تبریک تولد این دو کمانچه‌نواز برجسته، شادباش و خرسندی خود را برای گرفتن جایزه‌ی مرد سال موسیقی در جهان به کیهان کلهر عزیز ابراز کنم. مبارک و گوارای‌تان باد! شیرینی رسیدن به قله‌ای که مردم ما می‌دانند چه‌ها کشیدی در این راه پرفراز و نشیب؛ از مو تا ماه.
چون ماه و خورشید تابناک و درخشان بمانی ای خوش‌نواز چیره‌دست.
بخوانیم این جمله در گوش باد
چو ایران نباشد تن من مباد
که گردون نگردد به جز بر بهی
به ما بازگردد کلاه مهی
آباد گردی ای ایران
شکوفا و نخبه پرور بمانی ای ایران زمین
مثل دماوند سرفراز و روسپید بمانید
ای فرزندان خلف سرزمین ایران

Aliakbar_Shekarchi(1)

 

 

 

نویسنده : علی‌اکبر شکارچی | سرچشمه : سیمره‌ی ۵۵۴ (۵ آذرماه ۹۹)

 

این مطلب هم بخون

شهادت سردار سلیمانی یک حماسه بود و به گفتمان انقلاب امتداد می‌دهد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، پیش از ظهر  سه‌شنبه ۱۴ دیماه نشست نقد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *